Logo RDW

Jaarverslag 2013

RDW en de toekomst

RDW en de toekomst

Wie klaar wil zijn voor nieuwe ontwikkelingen, heeft baat bij een goed beeld van de toekomst. De RDW volgt nauwlettend wat er gebeurt op het gebied van mobiliteit, techniek en maatschappelijke trends. Door de positie die de RDW inneemt, is het mogelijk om een realistische visie te ontwikkelen op de wereld van morgen en overmorgen.


De auto van de toekomst rijdt al rond

In de strijd om de mensheid minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen, wordt er steeds harder gewerkt aan nieuwe oplossingen. Door die inzet komt technologie die vroeger hooguit interessant was voor een experiment heel snel dichterbij. In 2013 heeft de RDW de eerste echte personenauto op zonne-energie op kenteken gezet.

Solar Team TU Eindhoven

Solar Team TU Eindhoven.

Normale eisen voor een bijzonder voertuig

Het Solar Team van de TU Eindhoven wilde een auto ontwikkelen waar je in principe gewoon de weg mee op kan. De auto, die voor een groot deel op zonne-energie rijdt, moest meerdere mensen kunnen vervoeren en een flinke actieradius hebben. Om een kenteken te kunnen krijgen, moest de auto daarnaast zowel voldoen aan de toelatingseisen als aan de permanente eisen. Dat was af en toe lastig.

De Stella
De Stella

De 'gezinsauto' op zonne-energie van Solar Team Eindhoven.

Ruitenwisser

Volgens de voorschriften moet een auto een ruitenwisser hebben. De Stella had dat niet omdat hierdoor de luchtweerstand zou toenemen. Dat is uiteindelijk opgelost met een speciale folie. De Stella zorgde voor interessante vragen voor de technici van de RDW, die tenslotte een tijdelijk kenteken konden afgeven. In oktober 2013 werd bekend gemaakt dat Solar Team Eindhoven eerste is geworden in zijn klasse bij de Solar Challenge in Australië.

Voorop bij nieuwe ontwikkelingen

Ook bij de ontwikkeling van de Nuna 7 van het Nuon Solar Team van de TU Delft speelde de RDW een rol. De RDW wil nauw betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen. Zo kan er vanuit de praktijk gewerkt worden aan nieuwe of aangepaste regelgeving voor dit soort voertuigen. Hetzelfde is in 2009 gebeurd met de Th!nk, de eerste elektrische auto met een Europese typegoedkeuring. Door mee te werken aan wat toen een nieuw fenomeen was, heeft de RDW invloed gehad op de nationale en Europese wet- en regelgeving voor elektrische voertuigen.

De Nuna 7
Nuon Solar Team

Het Nuon Solar Team wint de World Solar Challenge 2013.


Tesla koos voor de RDW

De Tesla Model S, het topmodel van de Amerikaanse autofabrikant Tesla, is intussen een redelijk bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Toen de bouwer van de elektrische auto op zoek was naar een instantie die de certificering voor de Europese markt voor zijn rekening kon nemen, was de RDW een logische optie. Dat kwam onder meer omdat de RDW al eerder de certificering verzorgde van de Lotus Elise, waarop de Tesla Roadster gebaseerd is. Ook speelde mee dat de RDW in 2009 de Europese goedkeuring verzorgd heeft van de eerste volledig elektrische auto. Die know-how was een belangrijke factor. Een bijkomstigheid voor Tesla was dat Nederland geen grote eigen auto-industrie heeft. Tesla kon dus rekenen op een volstrekt objectieve beoordeling door de RDW.

Tesla Model S

Tesla Model S

Video: Nuon Solar Team

Video: Nuon Solar Team op Youtube

Reportage van het Nuon Solar Team van de TU Delft in voorbereiding op de World Solar Challenge 2013.

Een nieuwe auto van tweedehands onderdelen

In de Ghanese stad Kumasi zijn dagelijks 200.000 mensen bezig om afgedankte auto's geschikt te maken voor hergebruik. Een groepje Nederlanders reisde erheen. Het doel: samen met de Ghanezen een nieuwe auto ontwikkelen die gebouwd kan worden van gebruikte onderdelen. Het resultaat is in Nederland door de RDW getest.

Turtle 1

Een andere kijk op hergebruik

Een aantal mondiale autofabrikanten heeft productievestigingen in Afrika. Het continent heeft zelf echter geen auto-industrie in de zin van het woord. Maar het vernuft waarmee in Kumasi exportauto's uit de rest van de wereld rijdend worden gehouden, dwingt respect af. De inventiviteit en het specialisme op het gebied van recycling zijn ongekend.

Auto's krijgen een tweede leven in Ghana

Al decennia lang is Afrika een belangrijke exportmarkt voor gebruikte auto's uit Europa. In de haven van de 'autostad Kumasi arriveren er 'wekelijks duizenden; onder meer uit Nederland. Het gros van de auto's wordt compleet gestript en opnieuw opgebouwd uit gereviseerde onderdelen - geschikt voor gebruik op Afrikaanse wegen. En dat betekent: stevig, betrouwbaar en simpel te repareren.

Prototype van gebruikte onderdelen

Omdat er in Ghana zoveel ambachtelijke kennis aanwezig is, vroeg een team Nederlanders zich af of het mogelijk was om samen met de Ghanezen een prototype te bouwen van een nieuwe auto op basis van de onderdelen van gebruikte auto's. Dat lukte. Het project Turtle 1 kreeg zowel in Afrika als in Nederland de nodige media-aandacht.

Inzegening van de Turtle 1 door Otumfuo Osei Tutu, Ashante Koning.

Inzegening van de Turtle 1 door Otumfuo Osei Tutu, Ashante Koning.

Met het resultaat naar Nederland

Toen het voertuig voltooid was, is het naar Nederland gebracht om gekeurd te worden door de RDW. Uit de testen bleek dat de auto op diverse punten niet voldeed aan de Europese maatstaven. Niettemin is Turtle 1 een sympathiek project dat gezorgd heeft voor wederzijdse kennisoverdracht en een andere kijk op recycling. Dit filmpje geeft een indruk van de bouw van de Turtle 1.

Video: Reportage over de bouw van de Turtle 1, de auto uit Afrika, op Youtube

Reportage van Melle Smets over de bouw van de Turtle 1, de auto uit Afrika.

Verkeersveiligheid Marokko

De RDW en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) zijn in 2013 een onderzoek gestart naar de verkeersveiligheid in Marokko. Los van het hoge aantal doden dat er jaarlijks door te betreuren valt, kosten de verkeersproblemen in Marokko ieder jaar meer dan een miljard euro.

Straatbeeld Marokko

Kennisuitwisseling verkeersveiligheid

Toen minister Schultz van Haegen in maart 2013 haar Marokkaanse collega ontmoette, ontstond het idee voor een kennisuitwisselingsproject tussen de beide landen op het gebied van verkeersveiligheid. Niet zonder reden: het aantal verkeersdoden in Marokko is een van de hoogste ter wereld. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vroeg de RDW te kijken naar de oorzaken.

Nederland helpt Marokko bij verbeteren verkeersveiligheid

Verschillende oorzaken

Hoewel de exacte gegevens ontbreken, zou je de verkeersveiligheid in Marokko kunnen vergelijken met die in Nederland vóór de invoering van de gordelplicht in de jaren zeventig. De slechte veiligheid in Marokko lijkt vooral te wijten aan de toestand van de wegen, de staat van de auto's die er rijden en het gedrag van de weggebruikers.

De wet en de weg

Ook in Marokko bestaan regels en keuringen. Maar het straatbeeld laat iets anders zien: taxi's rijden er rond op kale banden en met slechte verlichting. Verder wagen voetgangers er hun leven door dagelijks drukke snelwegen over te steken. Schrijver en tv-maker Salaheddine maakte in Casablanca een reportage. Hij laat zien wat het verschil is tussen wat de wet beoogt en wat er vervolgens op de weg gebeurt.

Analyse van verkeersdata

Marokko heeft een wetenschappelijk onderzoeksbureau dat verkeersdata verzamelt. Het projectteam is in 2013 begonnen om zoveel mogelijk van die data te analyseren. Komend jaar krijgt het project een vervolg.

Invloed Nederlandse bedrijven in Marokko

Het project wordt betaald door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Een groot aantal Nederlandse bedrijven heeft vestigingen in Marokko. Ze laten hun bedrijfsauto's keuren volgens Europese normen en verlangen van hun medewerkers dat ze zich aan de regels houden. Die mentaliteit wordt intussen overgenomen door lokale bedrijven.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Goed begin

Het kan nog heel lang duren voordat de Marokkaanse statistieken zelfs maar in de buurt komen van de Nederlandse. Maar de samenwerking zorgt er nu al voor dat het onderwerp onder de aandacht komt. En dat is een goed begin.

Video: Salaheddine in Marokko

Video: Reportage voor het NCRV programma Altijd Wat! over de verkeersveiligheid in Marokko. op Youtube

Reportage voor het NCRV programma Altijd Wat! over de verkeersveiligheid in Marokko.

Zelfrijdende auto's worden werkelijkheid

De één vindt het een schitterend idee, de ander ziet weinig in een 'trein op autobanden.' Een paar dingen staan echter vast: zelfrijdende auto's zijn goed voor de veiligheid, ze benutten de weg beter, zijn zuiniger - en binnen afzienbare tijd zullen ze er zijn. De RDW volgt de ontwikkelingen op de voet en denkt mee aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

Video: Dutch Automated Vehicle Initiative, een reportage over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto op Youtube

Video van TNO Research: Dutch Automated Vehicle Initiative, een reportage over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

De techniek kan het al overnemen

De zwakste schakel in een auto is de bestuurder. Verkeersongelukken worden bij benadering in 90% procent van de gevallen veroorzaakt door menselijk falen. Daarom is het niet zo vreemd gedacht om de besturing op lange stukken uit handen te geven aan de auto zelf. Want de techniek is er al.

Zelfrijdende auto's op de A10

Zelfrijdende auto's op de A10.

Een auto met een automatische piloot

Auto's kunnen nog niet zelfstandig van deur tot deur rijden. Maar op korte termijn moet het mogelijk zijn om in te voegen op de snelweg en de besturing over te laten aan de auto. De bestuurder zal nog steeds moeten kunnen ingrijpen. Vergelijk het met een piloot in een vliegtuig dat op de automatische piloot vliegt.

Zelfrijdende auto's hebben veel voordelen

Verkeersveiligheid is een van de belangrijkste argumenten voor de zelfrijdende auto. Files lossen sneller op, omdat alle auto's even snel optrekken. Bovendien passen er meer auto's op de weg, omdat de afstand tussen de auto's onderling veel kleiner wordt. Dat laatste kan er voor zorgen dat het brandstofverbruik tot zo'n 18% omlaag gaat.

RDW is éénn van de sponsors van de zelfrijdende auto.

RDW is één van de sponsors van de zelfrijdende auto.

Onderzoek naar voor- en nadelen

In 2013 is voor het eerst in Nederland een demonstratie gedaan met zelfrijdende auto's tussen het normale verkeer op de snelweg. Minister Schultz van Haegen reed mee. De RDW doet samen met andere organisaties en bedrijven onderzoek naar de voor- en nadelen. Ook verzekeraars zijn nieuwsgierig naar de resultaten. Want als een zelfrijdende auto veiliger is, scheelt dat natuurlijk in de premie.

Minister Schultz van Haegen in de zelfrijdende auto

Minister Schultz van Haegen in de zelfrijdende auto.

Bestaande auto's zelfrijdend maken

Een ander onderwerp van onderzoek is hoe snel de bestuurder bij de les is wanneer hij de snelweg verlaat. Want dan moet hij immers weer gewoon zelf rijden. Verder wordt bekeken of het mogelijk is om bestaande auto's uit te rusten met de techniek die ze zelfrijdend maakt. Bij een groot aantal moderne auto's is dat in theorie al haalbaar. Al met al komt de zelfrijdende auto sneller in beeld dan tot nu toe gedacht werd.

Het toelaten van een waterstofbus

Met de regels bij de hand is het voor de RDW niet heel erg ingewikkeld om een voertuig te keuren. Alle technische vereisten en voorschriften staan duidelijk op papier. Maar wat als de techniek in een voertuig zo modern is dat er nog geen regelgeving voor bestaat? Dat was het geval toen APTS, onderdeel van de Brabantse bussenfabrikant VDL Bus & Coach bv, met een bus die op waterstof rijdt de weg op wilde.

Waterstofbus

De RDW wil de vooruitgang graag helpen

Technologie is constant in beweging. De regelgeving van de RDW moet daarom dynamisch zijn. Maar soms gaat de technologie net wat sneller. De RDW wil de vooruitgang niet afremmen. Integendeel: als een goed idee kan zorgen voor een hoopvolle ontwikkeling, dan werkt de RDW daar graag aan mee.

Veiligheid en milieu gaan altijd voor

Als er voertuigen ontwikkeld worden waarin nieuwe techniek wordt toegepast, is de keuring voor de RDW een kwestie van uiterst nauwkeurig afwegen wat de wettelijke mogelijkheden zijn. De RDW staat open voor nieuwe technologieën; zeker wanneer die voor een positieve verandering kunnen zorgen. Want veiligheid en milieu zijn zaken waaraan niet getornd kan worden.

Waterstofbus

De bus was er eerder dan de voorschriften

Er bestaat al jaren regelgeving voor elektrisch aangedreven voertuigen. Ook voor voertuigen die rijden op LPG of aardgas liggen de eisen en testvoorschriften vast. Toch is het keuren van een voertuig op waterstof geen simpele optelsom van die twee. De onderdelen die de bouwer toepaste, waren zo modern dat er nog geen goedkeuringsnummers voor bestonden. Evenmin waren er sterkte-eisen of voorschriften voor de bevestiging van de waterstoftanks.

Experimentele prototypekeuring

De RDW heeft met de regelgeving die er in concept was, een experimentele prototypekeuring gedaan. Hiervoor is langdurig samengewerkt met de busfabrikant. Er zijn testrapporten opgevraagd van alle componenten en de verantwoordelijkheden over en weer zijn goed vastgelegd. Na een lange periode van samenwerken, testen en overleggen ontstond een goed beeld. De RDW kon uiteindelijk garanderen dat het voertuig geen risico's voor de veiligheid oplevert. De bus mocht de weg op.

Zo werkt aandrijving met waterstof

De autobussen waar het om gaat, gebruiken waterstof als brandstof. De waterstof (H2) reageert in een brandstofcel met de zuurstof (O2) uit de omgevingslucht. Daarbij ontstaat water (H2O) en stroom. Met deze stroom kan een batterij gevuld worden of de elektromotoren aangedreven. Op deze Wikipedia-pagina wordt de werking van een brandstofcel uitgebreid beschreven.

naar top van de pagina to topnaar top van de pagina